Midtveis i Aksjon Gjenvinning har elevene registrert tusenvis av tuber, former, bokser og folie, og det er tett i resirkulerings-teten. I dag byr 6.-klassingene fra Sædalen skole på sine gjenvinningsresultater og kreative gjenbruksmodeller!

Hos Sædalen skole i Bergen, som vi er så heldige å få følge under aksjonen, har 6. klassingene gjort sin første registrering av resirkulert emballasje. I tillegg til å delta i den nasjonale konkurransen, har de også en intern konkurranse gående mellom de tre klassene på trinnet.

– 6A leder overlegent, forteller Aksel S (11).

Elever ved Sædalen skole
PLANLEGGING, PLANLEGGING, PLANLEGGING: Det drøftes og diskuteres, før det tegnes, sages, klippes, pusses, limes og hamres i emballasjen. Gjenbruksideene er mange og kreative! Foto: Sædalen skole.

– Og så er de på 49-ende plass i konkurransen, legger han til.

Til sammen har trinnet så langt resirkulert 0,540 kilo aluminiumsemballasje. Klassen som i skrivende stund leder konkurransen, 5B ved Kulstad skole i Nordland, har til sammen resirkulert 6,9 kilo med tuber, bokser, folie og former.

Til det har gjengen fra Sædalen skole en klar beskjed.

– Vi må resirkulere mer, sier Aksel.

– Ja, vi må bli bedre, sier trioen Albert (11), Kornelius (11) og Sivert (11).

Godt i gang med skisser

I gjenbruksdelen, Aksjon Gjenvinnings andre og mer kreative konkurranse, er Sædalen skoles 6. trinn kommet langt på vei mot å ferdigstille sine første bidrag.

– Elevene er godt i gang med å tegne skisser, og å planlegge hva de trenger for å lage produktet. Mange er også i gang med å bearbeide produktene, og å teste ut om ideen faktisk kan fungere. Motivasjonen er stor hos flere av elevene, sier lærer Geir Edvard Geitle.

I forrige uke fikk vi vite at noen av elevene jobber med å lage et mikroskop, en lommelykt, et spill og en transformer av aluminiumsemballasje. Men andre elever holder kortene litt tettere til brystet.

– Jeg har en veldig genial ide, men vil holde det hemmelig. Ingen får vite noe, sier Aksel S.

I fjor mottok aksjonen over 100 kreative gjenbruksbidrag til vurdering. Vinnerbidraget, som kåres av en jury, må være kreativt, funksjonelt og inneholde aluminumsemballasje. I fjor var det hestepennalet til Sædalen skoles femte trinn som gikk av med seieren.

Aksjon Gjenvinning + naturfag = sant

Lærer Geir Edvard forteller at det har vært en innholdsrik aksjonsuke for elevene på Sædalen skole.

– Elevene har fulgt med på resirkuleringskonkurransen på nettsiden, levert registreringskort og hatt fokus på hva økte klimagassutslipp kan føre til for kloden vår.

– Og i naturfag har vi jobbet med hvordan Great Barrier Reef blir påvirket av klimagassutslipp, ved at temperaturen i vannet blir varmere, og korrallene blir bleket. Dette kan direkte knyttes til Aksjon Gjenvinning der vi har fokus på at vi sparer kloden for klimagassutslipp ved at vi resirkulerer fremfor å måtte produsere nytt aluminium, sier han.

Aksjon Gjenvinning har utviklet et eget undervisningsopplegg som er tilpasset fagfornyelsen og utfyller flere kompetansemål fra læreplanen.

– Nytt av i år er at vi også har laget en egen timeplan som kan brukes under aksjonen. På den måten blir det enda enklere å integrere aksjonens ulike deler i undervisningen, sier Anne Eriksen i Forskerfabrikken.

Nordland i tet, men alt kan skje

Så langt har det blitt registrert til sammen 195 kilo eller rundt 13 000 resirkulerte enheter med aluminiumsemballasje under Aksjon Gjenvinning. For å sette mengden i perspektiv, utgjør for eksempel 8000 resirkulerte bokser halvparten av en persons årlige energiforbruk.

På fylkesbasis er det elevene fra Nordland som ligger i tet, etterfulgt av Vestland og Oslo. Men alt kan fortsatt skje, for de påmeldte klassene kan registrere sine resultater til og med én uke etter at aksjonen er ferdig.

– Erfaringsmessig ser vi at det ofte registreres store mengder emballasje mot slutten av aksjonen. Mange av klassene sparer opp og legger inn resultatene sine rett før fristen, så det blir veldig spennende å se hva som skjer nå fremover mot den attende, som er siste aksjonsdag, sier daglig leder i Forskerfabrikken, Anne Eriksen.

Resultatene i resirkuleringsdelen finner du her, og vil du lese mer om Sædalen skoles innsats i årets Aksjon Gjenvinning kan du gjøre det her og her.

 

Ukens miljøtips, fra Aksel, Albert, Kornelius og Sivert på Sædalen skole

  • Skru av lyset når du går ut av et rom
  • Sykle, men ikke om vinteren
  • Pant mer
  • Ikke kjøp så mye klær
  • Reis mindre og bruk kollektivtransport
  • Hiv smøreosttuber i glass og metall
  • Resirkuler