Årets aksjon: 27. okt.-14. nov. 2025

Aksjon Gjenvinning består av to deler: Resirkulering og Kreativ oppgave.

Det er opptil hver enkelt klasse å bestemme om de kun vil delta i kun én del, men vi håper alle vil prøve seg på begge!

 


Resirkulering:

Resirkuleringen foregår over tre uker.

  1. Elevene skal resirkulere så mye aluminiumsemballasje som de klarer.
  2. De skal føre opp sitt resultat på rapporteringskortet dere får utdelt.
  3. Elevene tar deretter med kortet til skolen, så læreren kan registere resultatet på Min side.

Tre vinnere kåres når aksjonen avsluttes.

Kriterier

Det er kun aluminiumsemballasje samlet inn i løpet av de tre aksjonsukene som skal registreres. Emballasjen skal komme fra elevenes egen husholdning, og tilhøre en av følgende kategorier:

  • Grillformer: Grillformer av mange slag, som fisk i form, kjøtt i form og grønnsaker i form.
  • Hermetikkbokser: For eksempel makrell i tomat, leverpostei, mais, hermetiske tomater og kokosmelk.
  • Folie: Folie er ca én knyttneve med sammenpresset aluminiumsfolie.
  • Tuber: Tuber kan være majonestuber, kaviartuber, smøreost og lignende.

Hvordan deltar man?

  • Først må du som lærer opprette en bruker. Det kan gjøres her.
  • Deretter må klassen registreres. Én lærer kan registrere flere klasser.
  • Når aksjonen har startet kan dere begynne å registrere innsamlet metallemballasje på Min Side.

Som et bevis på at elevene har resirkulert hjemme tar de med seg et utfylt rapporteringskort til skolen.  Det er opp til deg som lærer å bestemme hvor ofte du vil legge inn resultatene, men det er lurt å gjøre det ukentlig for å se hvordan dere ligger an. Etter at aksjonen er ferdig har du som lærer en uke ekstra til å registrere resultatene. Min Side stenger én uke etter aksjonsslutt, dvs. søndag den 24. november.

 


Kreativ oppgave

Årets kreative oppgave er å lage en liten video om hvorfor vi skal resirkulere metallemballasje. Målgruppen er foreldre, besteforeldre og andre voksne. Elevene kan velge blant tre ulike oppgaver:

1: Lag en informasjonsfilm om poenget med resirkulering av metallemballasje

Prøv å få med det dere mener er de viktigste argumentene for resirkulering. Det er flott hvis dere viser med bilder hvorfor resirkulering er viktig. 

Tips: Dere kan for eksempel intervjue noen om hvorfor de syns det er viktig med resirkulering. Eller kanskje dere kan bruke ironi, og fortell om alt som er dårlig med resirkulering?

2: Lag en film med Kavli-tuber i hovedrollen

Tubene kan enten snakke med hverandre om gjenvinning, eller så kan dere spille inn en fortellerstemme om gjenvinning, og illustrere det som blir sagt med tubene. 

Tips: Kanskje dere kan ta utgangspunkt i «Livet etter tube-døden?» Hent inspirasjon i forskjellige religioner og la tubene ha forskjellige holdninger som de diskuterer med hverandre. Kanskje noen håper på å bli gjenvunnet (reinkarnert) som en sykkel, brusboks eller lignende, mens en annen kanskje ikke tror på et liv etter dette; «man blir bare søppel»?

3: Lag en spinnvill konspirasjonsteori om hva som skjer med aluminiumet etter gjenvinningen

Finn på noe hinsides og legg det frem som om det er helt sant og riktig. For eksempel:

«Visste du at om fire år kommer resirkulert aluminium å bli brukt til å lage syntetiske hodelus som kan plasseres i sveisen og eliminere en hel lusekoloni på under 4 timer, samtidig som de synger julesanger?

(Pause)

Så har jeg hørt at det er bra for klima også… resirkulering altså.» 

For at denne oppgaven skal fungere bør konspirasjonsteorien være ganske overdreven. Husk å avslutte med at resirkulering også er bra for klima. 

 

Kriterier

  • Filmen skal filmes i stående format, med proporsjonene 9:16.
  • Filmen skal være fra 20-60 sekunder lang.

Filmer som ikke oppfyller disse kravene, blir ikke vurdert av juryen.

 

Hvordan deltar man?

Videoene skal lastes opp på en intern nettside/server. Denne adressen er snart klar. Innsendingsfrist er én uke etter aksjonsslutt. I tilknytning til videoen må dere opplyse om skolens navn og klasse, samt kontaktinfo til læreren.

 


Forslag til timeplan
(blir oppdatert)

1. økt:  Aksjon Gjenvinning 2025 starter!

  • Informer elevene om hva Aksjon Gjenvinning er, og  se filmen om hva dere skal gjøre under aksjonen.
    aksjongjenvinning.no/aksjonsdelene 
  • Kick-start aksjonen ved å utføre det tilsendte eksperimentet. 
  • Del ut rapporteringskortene, som elevene skal fylle ut hjemme.

2. økt: Elevene forsker

  • Praktiske forberedelser:
  • Analyser: 
  • Registrer: Registrer resultatet fra denne ukens innsamling, basert på rapporteringskortene fra elevene. Fyll ut klasse­plakaten dere har hengt på veggen.

Pc viser bilde av Dag Otto Lauritzen med en tube i hånden


3. økt: Delta i den kreative konkurransen

  • Lag bidrag til årets kreative konkurranse ved å lage deres egen video! Videoene lastes opp.
    Frist: søndag 23. november 2025. 
  • Registrer resultatet fra denne ukens innsamling, basert på rapporteringskortene fra elevene. Det gjør du under
    Min side på aksjongjenvinning.no, og fyll ut klasseplakaten dere har hengt på veggen. Frist: søndag 23. november 2025. 

4. økt: Kåring i desember 2025 

  • Kåring av vinnerne av både gjenvinningsdelen og den kreative oppgaven skjer i desember, og sendes digitalt.
  • Klassen kan være med og stemme på sin kreative favoritt. Vinnerklassene i de to kategoriene får tur eller 15.000 kroner hver fra Hydro og Norsk Metallgjenvinning!
Se vårt spennende undervisningsmateriell!

Her finner du som lærer undervisningsopplegg som involverer aluminium. Slik kan du enkelt jobbe med Aksjon Gjenvinning i forskjellige fag!

Les mer