Årets aksjon: 27. okt.-14. nov. 2025

Aksjon Gjenvinning består av to deler: Resirkulering og Kreativ oppgave.

Det er opptil hver enkelt klasse å bestemme om de kun vil delta i kun én del, men vi håper alle vil prøve seg på begge!

 


Resirkulering:

Resirkuleringen foregår over tre uker.

  1. Elevene skal resirkulere så mye aluminiumsemballasje som de klarer.
  2. De skal føre opp sitt resultat på rapporteringskortet dere får utdelt.
  3. Elevene tar deretter med kortet til skolen, så læreren kan registere resultatet på Min side.

Tre vinnere kåres når aksjonen avsluttes.

Kriterier

Det er kun aluminiumsemballasje samlet inn i løpet av de tre aksjonsukene som skal registreres. Emballasjen skal komme fra elevenes egen husholdning, og tilhøre en av følgende kategorier:

  • Grillformer: Grillformer av mange slag, som fisk i form, kjøtt i form og grønnsaker i form.
  • Hermetikkbokser: For eksempel makrell i tomat, leverpostei, mais, hermetiske tomater og kokosmelk.
  • Folie: Folie er ca én knyttneve med sammenpresset aluminiumsfolie.
  • Tuber: Tuber kan være majonestuber, kaviartuber, smøreost og lignende.

Hvordan deltar man?

  • Først må du som lærer opprette en bruker. Det kan gjøres her.
  • Deretter må klassen registreres. Én lærer kan registrere flere klasser.
  • Når aksjonen har startet kan dere begynne å registrere innsamlet metallemballasje på Min Side.

Som et bevis på at elevene har resirkulert hjemme tar de med seg et utfylt rapporteringskort til skolen.  Det er opp til deg som lærer å bestemme hvor ofte du vil legge inn resultatene, men det er lurt å gjøre det ukentlig for å se hvordan dere ligger an. Etter at aksjonen er ferdig har du som lærer en uke ekstra til å registrere resultatene. Min Side stenger én uke etter aksjonsslutt, dvs. fredag den 21. november.

 


Kreativ oppgave

Årets kreative oppgave er å lage en liten video om hvorfor vi skal resirkulere metallemballasje. Målgruppen er foreldre, besteforeldre og andre voksne. Elevene kan velge blant tre ulike oppgaver:

1: Lag en informasjonsfilm om poenget med resirkulering av metallemballasje

Prøv å få med det dere mener er de viktigste argumentene for resirkulering. Det er flott hvis dere viser med bilder hvorfor resirkulering er viktig. 

Tips: Dere kan for eksempel lage en spørreundersøkelse eller intervjue noen om hvorfor de syns det er viktig med resirkulering. Og hvis dere ikke får noen gode svar kan det likevel bli en morsom film. Eller kanskje dere kan bruke ironi, og fortell om alt som er dårlig med resirkulering? Ironi betyr å si det motsatte av det man egentlig mener. Slik kan man få frem hva man mener på en morsom måte.  

2: Lag en film med Kavli-tuber i hovedrollen

Tubene kan enten snakke med hverandre om gjenvinning, eller så kan dere spille inn en fortellerstemme om gjenvinning, og la tubene gjøre det som blir sagt. 

Tips: Kanskje dere kan ta utgangspunkt i «Livet etter tube-døden?» Hent inspirasjon i forskjellige religioner og la tubene ha forskjellige holdninger som de diskuterer med hverandre. Kanskje noen håper på å bli gjenvunnet (reinkarnert) som en sykkel, brusboks eller lignende, mens en annen kanskje ikke tror på et liv etter dette; «man blir bare søppel»?

3: Lag en spinnvill historie om hva som skjer med aluminiumet etter gjenvinningen

Finn på en utrolig historie, og legg det frem som om det er helt sant og riktig. For eksempel:

«Visste du at om fire år kommer resirkulert aluminium å bli brukt til å lage syntetiske hodelus som kan plasseres i hårsveisen og eliminere en hel lusekoloni på under fire timer – samtidig som de synger julesanger?

(Pause)

Så har jeg hørt at det er bra for klima også… resirkulering altså.» 

For at denne oppgaven skal fungere bør historien være ganske overdreven. Slike historier kalles også for konspirasjonshistorier. Husk å avslutte med at resirkulering også er bra for klima. 

 

Kriterier

  • Filmen skal filmes i stående format, med proporsjonene 9:16.
  • Filmen skal være fra 20-60 sekunder lang.
  • Maks 3 filmer per klasse.

Filmer som ikke oppfyller disse kravene, blir ikke vurdert av juryen.

5 filmtips

Å lage film er gøy – og enklere enn mange tror.

Se film her  hvor dere får 5 enkle tips til hva elevene bør tenke på når dere lager en film til Aksjon Gjenvinning!

Hvordan deltar man?

Videoene skal lastes opp på via denne lenken: https://aksjongjenvinning.filemail.com/
Husk å merke filnavnene med skolenavn og klasse, og legg også inn kontaktinfo til læreren.

Innsendingsfrist er én uke etter aksjonsslutt dvs. fredag 21. november.

 


Forslag til timeplan

1. økt:  Aksjon Gjenvinning 2025 starter!

  • Informer elevene om hva Aksjon Gjenvinning er, og  se filmen om hva dere skal gjøre under aksjonen.
    aksjongjenvinning.no/aksjonsdelene 
  • Kick-start aksjonen ved å utføre det tilsendte eksperimentet. 
  • Del ut rapporteringskortene, som elevene skal fylle ut hjemme.

2. økt: Velg kreativ oppgave

  • Les den kreative oppgaven. La elevene diskutere i grupper hvordan de vil løse den.
    Skriv manus for filmen de vil lage.  Se tips til hvordan elevene kan løse oppgaven på aksjongjenvinning.no/aksjonsdelene
    NB: Dere kan sende inn maksimalt 3 filmer per klasse!

  • Registrer: Registrer resultatet fra denne ukens innsamling, basert på rapporteringskortene fra elevene. Fyll ut klasse­plakaten dere har hengt på veggen.

 


3. økt: Lag film

  • Lag bidrag til årets kreative konkurranse ved å lage deres egen video! Videoene lastes opp her: aksjongjenvinning.filemail.com
    Frist: fredag 21. november 2025.
    NB: Dere kan sende inn maksimalt 3 filmer per klasse!
  • Registrer resultatet fra denne ukens innsamling, basert på rapporteringskortene fra elevene. Det gjør du under Min side, og fyll ut klasseplakaten dere har hengt på veggen.
    Frist: fredag 21. november 2025. 

4. økt: Stem på klassens favoritt

  • Vi plukker ut filmbidragene som går til årets finale. Fra 3. – 10. desember kan dere gå inn og stemme på klassens favoritt blant disse finalistene!

    Den 15. desember publiserer vi kåringen av vinnerne i både gjenvinningsdelen og den kreative delen i Aksjon Gjenvinning 2025!

    Vinnerklassene i de to kategoriene får tur eller 15.000 kroner hver fra Hydro og Norsk Metallgjenvinning!

Se våre inspirasjonsvideoer

Her finner du som lærer undervisningsopplegg som involverer aluminium. Slik kan du enkelt jobbe med Aksjon Gjenvinning i forskjellige fag!

Les mer